Mokymas
Šiame puslapyje galima rasti nuorodas į diskusijas apie matematinio ugdymo problemas Lietuvoje ir kitose šalyse. Puslapio apačioje diskusijos ir tekstai bendrais švietimo klausimais.
Apie matematikos mokymo reformą, prasidėjusią po 1990 m. kovo 11 d., žurnale Mokykla rašo matematikai P. Gudynas ir A. Zabulionis.
- P.Gudynas, A.Zabulionis. Apie mokyklinės matematikos tendencijas. Mokykla 1994, 6
- P.Gudynas, A.Zabulionis. Mokyklinės matematikos raida. Mokykla, 1994, 10-11.
- P.Gudynas, A.Zabulionis. 12 klausimų matematikos bendrosios mokymo programos autoriams. Mokykla 1995, 3
- P.Gudynas, A.Zabulionis. Švietimo reforma ir išsilavinimo standartai. Mokykla 1995, 3, 31-32
Savaitraštis DIALOGAS 2012 m. rudenį išspausdino keletą straipsnių su antrašte: Svarstymo objektas – MOKYKLINĖ MATEMATIKA.
- R.Norvaiša: matematikos mokymas – laike įstrigęs pasaulis. DIALOGAS, Nr 37, psl. 1 ir 4, spalio 11 d.
- P.Gudynas: Tikrai laikas žengti toliau. DIALOGAS, Nr. 38, psl. 8 ir 9, spalio 18 d.
- A.Vilimienė: Kur suprimityvinimą įžvelgiame? DIALOGAS, Nr. 39, psl. 7, spalio 25 d.
- R.Norvaiša: Kodėl reikėtų moksleivius supažindinti su matematika? I dalis DIALOGAS, Nr. 21, 2013-05-23; II dalis DIALOGAS, Nr 23, 2013-06-06; III dalis DIALOGAS, Nr. 24, 2013-06-13.
2013 m. balandžio 29 d. Švietimo ir mokslo ministerijoje buvo pristatytas matematinio ugdymo kaitos gairių projektas. Pristatymo tekstas yra čia.
- A. Milinienė. Studijos pagal valstybės užsakymą; efektyvus žingsnis ar biurokratinė utopija? Klaipėdos krašto dienraštyje Vakarų ekspresas, 2013 m. sausio 31 d.
- A. Zabulionis. Turime unikalią egzaminų sistemą, bet kažin ar verta tuo didžiuotis. Veidas, 2013 balandžio 22.
Algirdo Zabulionio įžvalgos savaitraštyje DIALOGAS:
- Trys šių metų egzaminų riešutėliai, 2010, Nr. 38;
- Brandos egzamino degradacija, 2011-05-19, Nr. 20;
- Brandos egzaminai: NORMINĮ vertinimą keičia KRITERINIS, 2011-08-11, Nr. 28;
- Kuo brandos egzaminai skiriasi nuo bulvinių blynų? 2011-09-15, Nr. 33;
- Filosofinė, 2013-03-14;
- Apie reputaciją, 2013-03-21;
- Oi tie konkursai, 2013-03-28;
- Moterys, vyrai ir mokytojo prestižas, 2013-04-04;
- Apie kriterines tradicijas, 2013-04-11;
- LK VBE teisinės vingrybės, 2013-04-25;
- Apie gąsdintojus Europa ir Europos gąsdintojus, 2013-05-02;
- Apie (s)klaidos plėtotojus, 2013-05-09;
- Apie egzaminų dramblį, 2013-05-16;
- Egzaminais mokinių neišugdysi, 2013-05-23;
- Apie vaikų gerovę, 2013-05-30;
- Apie svetimas klaidas ir savus atradimus, 2013-06-06;
- Puodelis kavos po matematikos egzamino, 2013-06-13;
- Apie slenksčius, užtvaras ir vidurinį išsilavinimą, 2013-06-20;
- Apie konstituciją ir egzamino metamorfozes, 2013-06-27.
2013 m. rugsėjo 5 d. Klaipėdos krašto dienraštyje Vakarų ekspresas pasirodė A. Milinienės straipsnis Privalomas matematikos egzaminas: ar padės kartūs vaistai?, kuriame įvairūs žmonės pasisako apie galimą privalomą matematikos brandos egzaminą. 2013 m. rugsėjo 13 d. internetiniame žinių portale DELFI pasirodė straipsnis Pažymiai traumuoja? Kada baigti žaisti ir pradėti rimtai vertinti vaikus, kuriame skirtingi žmonės pasisako apie atsisakymą vertinti pažymiais pradinių klasių moksleivius. Straipsnio gale į klausimus atsakė Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo departamento Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyriaus vedėja Gražina Šeibokienė. Į klausimą: Kada buvo atsisakyta vertinimo pažymiais ir kodėl? G. Šeibokienė atsakė:
Greitai bus pora dešimtmečių. Praktiškai nuo pat nepriklausomybės atkūrimo pradžios, kai buvo patvirtinta Lietuvos švietimo koncepcija. Kodėl? Todėl, kad pasikeitė mokymosi tikslai. Ugdydami mes siekiame ne tik žinių įsisavinimo, atskirų temų ar dalykų išmokimo, bet ir vertybinių nuostatų, asmens gebėjimo taikyti tas žinias praktiškai. Todėl labai svarbu matyti ir vertinti kiekvieno vaiko daromą individualią pažangą, nenuslopinti jo noro siekti vis geresnių rezultatų.
Klausiama: Ar sprendimas nevertinti pradinukų pažymiais pasiteisino? G. Šeibokienė pasakė taip:
Šį klausimą suprantu kaip „Ar tikite humanizmu ir demokratija?“ Taip. Tai nelengvas kelias, tačiau tai tikrai įdomi ir prasminga veikla, padedant atsiskleisti geriausioms asmenybės savybėms, paskatinti jų plėtotę.
2013 m. spalio 11 d. Klaipėdos krašto dienraštyje Vakarų ekspresas pasirodė A. Milinienės straipsnis Kodėl vaikai nemėgsta matematikos? 2013 m. spalio 24 d. Klaipėdos krašto dienraštyje Vakarų ekspresas pasirodė A. Milinienės straipsnis Matematika: taisyklės keičiasi Skirtingi požiūriai į 2012 m. OECD organizuotų penkiolikmečių pasiekimų tyrimų (PISA) rezultatus:
- R. Staselis. Sovietinės švietimo sistemos palikimas. Alfa.lt 2008 vasario 24. Tekste yra tarpukario šeštokų matematinės uždoties sąlyga.
- Švietimo ir mokslo ministerija, pranešimai spaudai. Penkiolikmečių matematinio, gamtamokslinio raštingumo ir skaitymo gebėjimų pasiekimų tyrimas: rezultatai gerėja, bet stengtis yra kur. 2013 m. gruodžio 3 d. Detalesnis rezultatų pristatymas (R. Dukynaitė ir M. Stundža) ir Ataskaita.
- M. Jackevičius. Nekaltinkite mokyklos: vaiko rezultatus nulemia tėvų išsilavinimas, knygos, internetas ir atskiras kambarys. DELFI, 2013 vasario 7 d.
- M. Jackevičius. Judame į dugną: atskleista, kaip 15-mečius paruošia mokykla. Lietuviai ir švietime beviltiškai atsiliko nuo estų. DELFI, 2013 m. gruodžio 3 d.
- V. Strazdas. PISA 2012: nuo prastėjimo – į stabilumą. Savaitraštis DIALOGAS, 2013 gruodžio 12, Nr 46.
- R. Audenienė. Prasti penkiolikamečių moksleivių pasiekimai ar nepatikimi juos atskleidžiantys tyrimai? Naujienų portalas alfa.lt 2013 gruodžio 14 d.
- M. Jackevičius. Nustebsite: kokią įtaką vaiko rezultatams turi tėvų darbovietė ir net indaplovė. DELFI, 2013 m. gruodžio 28 d.
- T. Marčiulaitis. Nevykėlių karta. Pinigų karta, 2014 sausio 3o.
- S. Jurkevičius. Nuolaidžiavimas mokiniams ugdo ištižėlių kartą. DELFI, 2014 balandžio 22 d.
- P. Gudynas. Tarptautiniai ir nacionaliniai mokinių pasiekimų tyrimai. 2014 balandžio 29. VIDEO
- Vilniaus licėjaus vadovas Saulius Jurkevičius: Užaugo verkšlentojų karta. Respublika, 2014 birželio 1.
- Matematikais pavers per prievartą? Kauno diena, 2014 birželio 4.
- Kas rizikuoja gauti prastus lietuvių k. egzamino vertinimus. DELFI, 2014 birželio 4.
- D. Dzindzalieta. Matematikos mokslų daktaras: netikslumų ir klaidų gausa 2014 m. matematikos valstybiniame egzamine. DELFI, 2014 birželio 9.
- I. Urbonaitė-Vainienė. Ekspertas: valstybė padarys viską, kad suklastotų brandos egzaminų rezultatus. DELFI, 2014 birželio 10. Kritiką valstybinio matematikos brandos egzamino rengėjams, neva kas trečia egzamino užduotis buvo nekorektiška, Nacionalinio egzaminų centro direktorė Saulė Vingelienė vadina kabinėjimusi.
- I. Krasauskas. Matematikos mokytojo atsakymai, kam reikalinga matematika. Interneto svetainė LRT.LT, 2014 birželio 23. V. Miežys: Jaučiu, kad dabar daugeliui atrodo, kad visuomenei mokytis matematikos yra nelabai svarbu. Lyg ir sakome, kad svarbu, bet išties manome, kad ji nereikalinga. Net ir aš turiu tą jausmą – kad nebus reikalingas suvokimas apie išvestinės, trigonometriją, vektorius. Egzaminą parašei – ir viskas dingo iš galvos. Su tokiomis visuomenės nuostatomis – taip, egzaminas sudėtingas. Sunku prisiversti mokytis to, ką nemanai esant prasminga.
- R. Juknevičiūtė. Mokslininkas Eugenijus Butkus: Švietime atsivėrė praraja. Respublika. 2014 birželio 30.
- ,,MASCIL“ – matematika ir gamtos mokslai gyvenimui.
- Švietimo ir mokslo ministras D. Pavalkis: Beraštė Tauta – avių banda. Respublika.lt 2014 gegužės 16 d.
- V. Targamadze. Neviltis didėja: nepamatuoti švietimo eksperimentai nesibaigs. DELFI, 2014 m. rugpjūčio 13 d
- V. Targamadze. Jaunoji karta – tiesiog kitokia, bet egzaminuoti ją reikia tinkamai. DELFI, 2014 m. rugpjūčio 21
- L. Galdikienė. Ko trūksta, kad būtume inovatyvi šalis? 15min.lt 2014 m. spalio 6 d.
- R. Pukenė. Auga potenciali pašalpų gavėjų karta: kas lemia rezultatus? DELFI, 2014 m. spalio 10 d. Rita Dukynaitė sako: ,,Jei vaikas prastai mokosi, dėl to dažniausiai kaltiname mokytojus, mokyklą arba švietimo sistemą, tačiau tai ir yra didžiausia lietuvių klaida.“
- M. Adomėnas. Progresyvios įdėjos, užmušančios pažangą. DELFI, 2014 m. spalio 12 d. Straipsnyje paminima D. Christodoulou knyga Seven Myths About Education.
- D. Repečkaitė. Teletabiškas švietimas nėra kairuoliškas. DELFI, 2014 m. spalio 22 d. Siūlo: Liautis mokytojų ir dėstytojų darbą matuoti produktų ir klientų skaičiumi,… Daugiau dėmesio skirti blogiausioms mokykloms … Mesti neoliberalų pardavėjo–pirkėjo santykį mokymo įstaigose ir diegti prasmingų pastangų kultūrą, pagarbą darbui…. Baigti netinkamai vartoti teorijos sąvoką kaip praktikos priešingybę.
- D. Jablonskaitė. Švietimo sistema priėjo aklavietę – verčia vaikus išmokti to, ko jiems neprireiks gyvenime. 15min.lt, 2014 lapkričio 20 d. Buvusio Estijos švietimo ministro Jaak Aaviksoo kalbos seime atpasakojimas. Cituoju: ,,Kartą jis mokytojų ir kolegų paprašė atsakyti į klausimą, kiek žinių jie prisimena iš matematikos pamokų po 20 metų. Paaiškėjo, kad maždaug apie 10 proc. „Vadinasi, turime neapkrauti mokyklų naujomis programomis, nes jausdamos spaudimą jos negalės ugdyti vaikų bendrųjų gebėjimų“, – svarstė profesorius.“
- S. Jurkevičius. Lietuvos mokykla ugdo mokinius su prastomis žiniomis ir neaiškia vertybių sistema. DELFI, 2014 lapkričio 21 d.
- V. Targamadzė. Bendrojo ugdymo mokykla kryžkelėje: akivarai ir kulgrinda. Knygos pristatymas VU naujienos, 2014 lapkričio 27 d.
- V. Radžvilas. Pavergti laisvinant. Pro Patria, 2015 sausio 3. Cituoju: ,,Besidangstanti „laisvės gynimo“ širma ir neigianti draudimus nepaliaujamo „laisvinimo“ strategija ir ją įkūnijanti „revoliucinė“ ugdymo filosofija iš tikrųjų yra klastingas ir pavojingas „klasikinio“ totalitarizmo pančius nusimetusios visuomenės nužmoginimo ir naujo pavergimo įrankis.“
- Vilniuje nauja švietimo iniciatyva – Demokratinė mokykla. vilnius.lt 2015 sausio 19. Cituoju: ,,…mokyklos esmė – įtraukti vaikus į mokyklos sprendimų priėmimą ir leisti jiems rinktis ugdymo turinį ir formą, geriausiai atitinkančią jų poreikius, taip sudarant sąlygas siekti pačių geriausių akademinių rezultatų.“
- Lietuvoje lankysis pasaulinio garso pedagogas Šalva Amonašvilis. bernardinai.lt 2015 sausio 20.
- T. Babrauskienė. Visa tiesa apie Lietuvos mokytojų algas Europos kontekste – žemiau jau nėra kur… Lietuvos švietimo profesinė sąjunga, 2015 vasario 4.
- D. Pavalkis: jei jaunimas nori išvykti – pirmyn. DELFI, 2015 vasario 4. Švietimo ir mokslo ministras teigia: „Lietuvoje esantys universitetai tarsi pamiršo, kad universitetų pareiga yra žmones ruošti ne tik gyvenimui, bet ir darbo rinkai. Kolegijos tą daro geriau, tačiau universitetai turėtų atkreipti dėmesį į gamybinės patirties ugdymą. Taip, pats asmeniškai girdžiu, kai studentai pasakoja, kad darbdaviai jiems siūlo eiti dirbti, o ne nuoširdžiai lankyti paskaitas. Su manimi kalbėję informatikos studentai prasitarė, kad jei ne studijos universitete, jie išmoktų daugiau ir galėtų atlikti daugiau užduočių nei gali dabar. Turime į tai įsiklausyti. Universitetų mokymo programa turi būti labiau adaptuota pagal tai, ko reikalauja darbdaviai“.
- Tarptautinė konferencija: ,,Globaliojo švietimo scenarijus: nuo sampratos iki veiksmų“. Lietuvos mokslininkų kritika švietimo sistemai: vertybinio auklėjimo stoka ugdo apatiją. 15min.lt, 2015 balandžio 21
- Moksleivis į šuns dienas išdėjo Lietuvos švietimo sistemą. DELFI, vox populi, 2015 spalio 22.
- R. Pukenė. Reikalauja viešo atsiprašymo: gaila mokinių, kurie turėjo spręsti tokias užduotis. DELFI, 2016 gegužės 14 d. NEC direktorės pavaduotojas dr. P. Gudynas: Matematikai-teoretikai neturėtų primetinėti šioje srityje savo nuomonės. Ne visi vaikai stos į matematikos fakultetus. Nereikia mokinių atbaidyti nuo matematikos perdėtu jos sausumu ir griežtumu. Nereikia dar vienai mokinių kartai sukelti alergijos nesuprantamai, nesuvokiamai, su gyvenimu nesusijusiai matematikai dėl matematikos. Kas po to būna mes visi žinome iš savo tėvų, senelių, kitų artimųjų patirties“.
- Pedagogų kvalifikacijai tobulinti išleidžiami milijonai, tačiau moksleivių pasiekimai negerėja. Etaplius.lt 2016 gegužės 17 d.
- A. Kubilius. Kodėl ir kokios naujos švietimo koncepcijos reikia mūsų valstybei? DELFI, 2016 birželio 12 d.
- MOKINIŲ MOKYMOSI GERINIMAS: į pagalbą mokytojui. Metodinė priemonė, UPC, 2016.
- G. Landsbergis. Bendrasis ugdymas: yra geresnis kelias. DELFI, 2016-08-22.
- V. Targamadzė. Švietimas: liekame imitaciniame lauke ar grįžtame į realybę? DELFI, 2018-08-02.
- V. Targamadze. SPEKULIACIJA REITINGAIS, TYRIMAIS, ARBA TIESIOG DŪZGĖ. bernardinai.lt 2016-12-14.
- Informatika pradiniame ugdyme: sužinokime, įsitraukime, kurkime. UPC ,,Mokytojo TV“ vaizdo įrašas.
- T. Dapkus Universitetų sostų karai: išlikti bando ne tik stipriausi. Alfa.lt 2017-02-28.
- P. Gritėnas. Idėja Lietuvos švietimui: kritiškai mąstančius lietuvius ugdys privalomos filosofijos pamokos? 15min.lt, 2017 lapkričio 16.
- Keturiasdešimt Lietuvos mokyklų integruos šachmatus į pradinukų pamokas. Lietuvos rytas, 2017 lapkričio 21.
- BNS. Švietimo ir mokslo ministrė ragina mokytojus atsisakyti namų darbų. 15min.lt 2017 lapkričio 24.
- A. Lėka. Patarimas mokytojams, kaip pagerinti mokymo kokybę: laikykite duris atviras. Lietuvos žinios, 2017-12-06. Britė Lucy Crehan apie geriausias švietimo sistemas ir Lietuvos švietimą.
- Švietimo auditas 2017.
- I. Malaukytė. Mathematics Education Problems and Attempts to Solve Them in Nowadays Lithuanian School. Rural Sustainability Research, Latvia University of Agriculture, 2017.
- J. Petrauskienė. Verčiame naują pedagogų rengimo lapą. DELFI 2018 sausio 15 d.
- I. Ožalinskaitė. Šie specialistai taps aukso vertės. DELFI2018 sausio 19 d. ,,Negalėtume galvoti, kad žmogus, atėjęs iš gatvės, galėtų dirbti mokytoju. Turime gerbti mokytojo profesiją. Taip, mes visi tikriausiai turime pakankamai žinių, kad galėtume mokyti pradinukus skaičiuoti, pažinti pasaulį ar išmokyti rašyti. Bet, vis dėlto, mokytojas yra profesionalas ir jo profesionalumas yra ne tik tai, kad jis turi tam tikro dalyko žinių. Mokytojas moka mokyti ir mokykla yra vieta, kur vaikas išmoksta mokytis“, – savo pastebėjimus aiškino Švietimo ir mokslo ministrė.
- B. Vyšniauskaitė. Net geriausieji prisipažįsta: mokytojų trūksta taip, kad tenka susimąstyti apie išlikimą. lrt.lt, 2018 sausio 21 d.
- S. Jurkevičius. Kodėl būtina sustabdyti mokytojų etatinio apmokėjimo įvedimą? 15min.lt 2018 birželio 14 d.
- Mokytojų prašymas: Prezidente, stabdykite etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelį!
- R. Andriuškevičienė. Atviras mokytojos laiškas Seimo nariams. DELFI, 2018 birželio 21 d.
- G. Sarafinas. Lietuvos mokinių matematikos pasiekimai rizikuoja tapti vieni prasčiausių pasaulyje. Vakarų Ekspresas, 2018-05-09.
- M. Gaučaitė. Dešimtokų matematikos žinios – tragiško lygio: visoje Lietuvoje nesiekia 5 balų. LRT, 2019-05-08.
- I. Jačauskas. Savivaldybėms neužtikrinant mokyklų kokybės, svarstoma peržiūrėti finansavimo modelį LRT, 2019-05-09.
- Jablonskaitė. Dvejetukininkų mokyklos saviplaka neužsiiminėja: durų neužsikals, lentelės „gėda“ nekabins 15min, 2019-05-11.
- Vox Populi Buvęs mokinys pateikė tris priežastis, kodėl nereikia stebėtis krentančiu švietimo lygiu: sistema – pasenusi 2019-05-08
- Plenarinis-pranešimas.-Makarskaitė-Petkevičienė-Žemgulienė
Diskusijos dėl mokyklinės matematikos Jungtinėse Amerikos Valstijose
- The Entire Curriculum Myth. Are we focused on the growth? rethinkmathteacher.com December 6, 2018.
- J. Schneider. The Problem With Generalizing About ‘America’s Schools’. The Atlantic, 2018 July 10.
- J. Merrow. THE D.C. ‘SCHOOL REFORM’ FIASCO: A COMPLETE HISTORY. The Merrow report, November 11, 2017.
- Jo Boaler. Math Class Doesn’t Work. Here’s the Solution. Time, 05 Oct 2017.
- O. Thompson. How Khan Academy Is Changing the Rules of Education. Wired, 2011.
- C. Drake. The fantastic new ways to teach math that most schools aren’t even using. The Hechinger Report, March 3, 2016.
- V. Strauss. There’s a new call for Americans to embrace Chinese-style education. That’s a huge mistake. The Washington Post, September 19, 2017.
- Jo Boaler. OPINION: It’s time to stop the clock on math anxiety; here’s the latest research on how. Higher Education, April 3, 2017. Stanford expert details five problems we can solve to keep student on course and end the math madness.
- Jo Boaler and Pablo Zoido. Why Math Education in the U.S. Doesn’t Add Up. Scientific American, November 1, 2016.Research shows that an emphasis on memorization, rote procedures and speed impairs learning and achievement
- Common Core’s New New Math has the Same Problem as the Old New Math. Blogas, August 27, 2016.
- Peg Tyre. The Math Revolution. The Atlantic, 2016 March issue. The number of American teens who excel the advanced math has surged. Why?
- B. Christopher. Why San Francisco stopped teaching algebra in middle school. Buainess Insider, June 25, 2016.
- МАТЕМАТИЧЕСКАЯ РЕВОЛЮЦИЯ СРЕДИ АМЕРИКАНСКИХ ШКОЛЬНИКОВ. Fast Salt Times, 2016-07-26.
- E. Felton. We’d be better at math if the U.S. borrowed these four ideas for training teachers from Finland, Japan and China. The Hechinger report, 2016-07-20. A new report outlines how these countries are better preparing elementary teachers.
- S. Polakow-Suransky et all Train Teachers Like Doctors. The New York Times, 2016-07-08.
- D. Ravitch. Don’t use test scores to judge teacher quality. Bostone Globe, 2016-06-30.
- B. Stone. The Meaningless Buzzword That’s Destroying American Education. The Huffington Post, 2016-04-20. JAV matematikos mokyme žodis rigour tapo žodžiu rote.
- Progressions Documents for the Common Core Math Standards.
- A. Kamenetz. Standards, Grades And Tests Are Wildly Outdated, Argues ‘End Of Average’. npr.org February 17, 2016
- A.K. Whitney. The Man Who Tried to Kill Math in America. The Atlantic, January 27, 2016. One educator’s reform efforts in the early 20th century say a lot about current attacks on the Common Core. Apie William Heard Kilpatrick (1871-1965), John Dewey kolega.„Kilpatrick believed that anything beyond arithmetic was useless to most of the population. He even worried that the instruction of complex math was harmful to everyday living.“
- Ch.J. Phillips. The Politics of Math Education. The New York Times, December 3, 2015.
- M. Carnoy et al. Bringing it back home: Why state comparisons are more useful than international comparisons for improving U.S. education policy. Economic Policy Institute, report, October 30, 2015.
- Common Core State Standards Initiative
- K.Schroeder. Common Core and Progressive Domination of Math Instruction Equals Mathematic Illiteracy. Caffeinated Thoughts, June 1, 2015.
- Phil Daro. Against „Answer-Getting“. Video (17 min). 2013 ?
- Grant Wiggins. Conceptual Understanding in Mathematics. blogg, 2014-04-23.
- Renewed Debate Over Common Core Standards And Testing. 2014-03-03.
- The Common Core Math Standards: Content and Controversy. U.S. News 2014-02-25.
- E. Francis. Doing Math vs Thinking Mathematically: What’s the Difference? Blog H.O.T./D.O.K. 2014 May 3.
- Jo Boaler. The Stereotypes About Math That Hold American Back. The Atlantic.com, 2013 lapkričio 12. Straipsnyje aptariami du amerikiečių visuomenei būdingi stereotipai. Pirma, matematiniai gabumai yra įgimti ir todėl jų neturint neverta stengtis perprasti matematikos. Antra, matematinia gebėjimai pasireiškia uždavinių sprendimo greitumu: kuo greitesnė reakcija, tuo geresni matematiniai gebėjimai. Autorė teigia, kad naujoji matematinio ugdymo programa (the common core), nors ir netobula, reformuos matematinį ugdymą teigiama linkme.
- M.A. Brenner. The Four Pillars Upon Which the Failure of Math Education Rests (and what to do about them). Esė, 2011, pusl 165. Autorius identifikuoja amerikiečių matematinio ugdymo problemas ir siūlo kaip jas spręsti.
- O. Davis. 6 ways neoliberal education reform is destroyng our college system. Salon, 2013, October 9. Higher ed is on the verge of falling victim to the same dangerous ideologies as K-12.
- E. Willingham. Is Everyday Math The Worst Math Program Ever? Forbes.com, Dec. 10, 2013.
- E. Frenkel and H.-H. Wu. Common Core Standards for Mathematics: The Real Issues. The Huffington Post, 2013, October 12. Straipsnyje aptariamos trys problemos, kurios gali pakenkti naujosios matematinio ugdymo programos įgyvendinimui. Tos trys problemos yra vadovėlių leidyba, moksleivių vertinimas ir mokytojų ruošimas. Pirma problemą sudaro matematikos vadovėlius leidžiančios privačios leidyklos, kurios yra nesuinteresuotos keisti senus vadovėlius naujais dėl galimų finansinių nuostolių.
- E. Frenkel and H.-H. Wu. Republicans Should Love ‘Common Core’. The Wall Street Journal, 2013, May 6.
- H.-H. Wu. Phoenix Rising. Bringing the Common Core State Mathematics Standards to Life. Paaiškinama kuo skiriasi naujoji matematinio ugdymo programa nuo iki šiol JAV tradiciškai susiklosčiusio ir vadovėliuose išdėstyto mokyklinės matematikos turinio.
- The New York Times specialus Science numeris (2013 rugsėjo 4 d) skirtas matematikos ir mokslo ugdymo problemoms.
- M. Leif and D. Murphy. Examining Mathematics Education through the Philosophy of Mathematics. 2012, October. Kritinė apžvalga.
- A. Crary and W.S. Wilson. The Faulty Logic of the ‘Math Wars’ The New York Times, 2013 June 16.
- Reports of the National Mathematics Advisory Panel. Archived information. 2008. Apie algebros mokymą JAV
- B. Garelick. A New Kind of Problem: The Common Core Math Standards. The Atlantic, 2012. Against the Common Core.
- D. Klein. A Brief History of American K-12 Mathematics Education in the 20th Century.
- M. Larson. A Brief History of Mathema1cs Educa1on: Lessons for Today. 2016.
- Alexander Borisovich How the incompetent enlightens the ignorant.
Diskusijos dėl mokyklinės matematikos programos Jungtinėje Karalystėje
- DfE doubles advanced maths premium to £1,200. Schools Week, 28 Feb. 2018
- M. Boylan. Maths challenge: England has one of the biggest gaps between high and low performing pupils in the developed world. The Conversation, December 15, 2017.
- R. Alexander. Evidence, policy and the reform of primary education: a cautionary tale. The 2014 Godfrey Thomson Trust Lecture University of Edinburgh, 13 May 2014. Tis lecture is a cautionary tale for educators and politicians in the US and elsewhere. The struggles being fought in the UK with curriculum, standards, and accountability closely parallel those in other nations and give testimony to the existence of a GERM (Global Education Reform Movement). This lecture is not only an insightful examination of the contemporary British scene but also traces more than 50 years of history of the evolution of the UK school system and its relationship to government.
- R. Garner. Universities are not just for getting a job says one of Britain’s leading academics. The Independent, 2014 June 13.
- D. Cummings. Some Thoughts on Education and Political Priorities. 2013, October
- Tackling the mathematics problem. London Mathematical Society, Institute of Mathematics and its Applications, Royal Statistical Society, October 1995. Studija, kurioje atkreipiamas dėmesys į blogą matematinio ugdymo kokybę Anglijoje.
- A. Smith. Making Mathematics Count. 2004 m. studija, kurioje atskleidžiama matematikos reikšmė ir matematikos mokymo problemos Anglijoje.
- The value of mathematics. Matematikos standartų JK kaita nuo 1951 iki 2006.
- T. Gardiner. A mathematician’s view of the current education scene in the UK.
- T. Gardiner. A draft school mathematics curriculum for all written from a humane perspective: Key Stages 1-4. The De Morgan Journal 2 no. 3 (2012), 1-138 pp. Matematinio ugdymo programos projektas, kurį parengė matematikos mokytojų, vadovėlių autorių, ugdymo programos tvarkytojų ir matematikų grupelė.
- JK Švietimo ministerijos mokyklinių programų projektų pristatymas 2012 m. gruodžio 7 d.
- Mokyklinės matematikos programos projektas: National Curriculum for Mathematics.
- Diskusijos dėl mokyklinės matematikos programų (ir alternatyvių): The De Morgan Forum.
- R. Adams. Universities urged to sponsor free schools specialising in maths. The Guardian, 2013 June 19.
- E. Truss. Academic rigour and social mobility: how low income students are being kept out of top jobs. Centre: Forum, 2011. Apie „hourglass economy“.
- E. Truss. The global education race. Speech at The Oxford Conference in Education, 2014 January 3.
Diskusijos dėl mokyklinės matematikos Rusijoje
7 мая 2012 года Президент РФ подписал указ №599, в соответствии с которым до декабря 2013 года должна быть разработана и утверждена «Концепции развития математического образования в Российской Федерации на основе аналитических данных о состоянии математического образования на различных уровнях образования». Рабочую группу по разработке Концепции возглавляет академик, доктор физико-математических наук, профессор А.Л. Семенов. На данный момент идет работа над итоговой редакцией Концепции и приложений к ней, конкретизирующих анализ сегодняшней ситуации в математическом образовании, тенденции и направления развития содержания математического образования.
- концепция развития российского математического образования. 2013 vasario 13 d. projektas;
- interneto svetainėje Материалы Рабочей группы diskusijos ir kiti projektai;
- O математическом образовании
- A. Karp. Back to the Future: the Conservative Reform of Mathematics Education in the Soviet Union during the 1930-s – 1940s.
- Единый. Государственный. Не тест. 20 августа 2014. в ЕГЭ по русскому языку в 2015 году будет исключен пункт «А», предусматривающий задание с вариантами ответов. Как пояснил министр, для того, чтобы ЕГЭ проходил объективно, нужно сделать так, чтобы ответ нельзя было угадать. По математике и литературе это уже сделано. Кроме того, министр назвал ряд профессий, которые, по его мнению, будут самыми популярными и востребованными в ближайшие 10 лет. По его словам, речь идет о профессиях учителя, инженера и экономиста. Ливанов отметил, что уже сейчас ощущаются признаки роста престижа и привлекательности профессии учителя. «Мы видим это и по конкурсам в наши педагогические вузы, и по интересу молодых людей к такому профессиональному выбору», — рассказал он.
- А. В. Иванов. Россия без ЕГЭ: прогнозирование последствий отмены единого экзамена. В обсуждении доклада Затрагивались вопросы:
– ЕГЭ – это выпускной экзамен или вступительный?
– Все ВУЗы – к одной планке?
– Экзамен в классической форме – возможность структурирования знаний;
– Западный мир – цивилизация вечных студентов;– Лазейки для коррупции в ВУЗе при зачислении „в две волны“;
– Своими именами: вступительные олимпиады – вступительные экзамены;
– Идея централизованной базы данных „Общероссийская приёмная комиссия“. - А. В. Иванов. ЕГЭ – катастрофа образования. ЕГЭ – катастрофа образования (YouTube) Apie matematikos brandos egzaminą Rusijoje.
- Александр Привалов. Образование погибло. 18 ОКТЯБРЯ 2013 Г.
-
Сергей Рукшин. Ломоносовых больше не будет. 25.11.2013. Газета.Ру cituoju: ,,Преступление против страны — позиционировать образование как услугу. Педагог не шлюха. Образование — это системообразующий институт нации, который мы утрачиваем. И это таящая угрозу национальной безопасности глупость,…“
- В. ГУБАРЕВ. АКАДЕМИК В. И. АРНОЛЬД:ПУТЕШЕСТВИЕ В ХАОСЕ. 2000.
- ДАРЬЯ МЕНДЕЛЕЕВА. Александр Привалов: Школа умерла – никто не заметил. pravmir.ru 02 ИЮНЯ 2015 Г
- Александр Денисенко. Деградация математических знаний. Независимая газета, 10.06.2015. Любой учитель скажет, что не видел школьника, успевающего по физике и не успевающего по математике.
- Учебники математики Киселева. Почему к ним надо вернуться? 2013.
- Почему в Израиле учатся по старым советским учебникам? 2013.
- Разрыв между умными и глупыми нарастает. Rosbal.ruР4 декабря 2013. Чиновники из министерства образования России искренне заблуждаются, думая, что слепое заимствование некоторых западных подходов способно что-то привнести в нашу школу, полагает социопсихолог Людмила Ясюкова.
- T. Кварацхелия. Хромота математического образования. Newtownew, 22 ноября 2016.Почему математика в школе не выполняет функцию зарядки для ума, а баллы ЕГЭ — не показатель математической образованности?
-
Анастасия Шарова. Министерство образования готовит контрольный выстрел в школьную математику. Regnum.ru 2018-03-25.
Matematinis švietimas kitose pasaulio šalyse
- R. Southwick. Dismal math test scores across Alberta spark criticism of standardized Grade 9 exam. Nov 6, 2018.
- M. Koziol. Inequality in Australian schools costs the country $20 billion. The Sydney Morning Herald, 2 April 2018.
- What Price the Gap? Education and Inequality in Australia. April 2018.
- Fake news and the Finnish curriculum. Medium, 2017-03-03.
- Fake News about Finnish Education. December 30, 2016.
- Finnish Embassy about the new core curriculum for Finnish schools. August 2016.
- Tim Oates. Finnish fairy stories. Cambridge Assessment, April 2015.
- G.H. Sahlgren. Real Finnish Lessons. Centre for Policy Studies, April 2015.
- R. Frankova. ALTERNATIVE WAY OF TEACHING MATHS INCREASINGLY POPULAR IN CZECH SCHOOLS. Radio Praha, 2014.
- A. Duval The Hungarian Approach and How It Fits the American Educational Landscape blogs.ams.org 2017. Neformalios diskusijos apie matematikos mokymą Rytų Europoje.
- A. Toom. Word Problems in Russia and America. Sweden, 2005.
- Naomichi Makinae. The development of mathematics education as seen in mathematics education controversies in Japan. HAL archives-ouvertes,fr, 2016.
- R. Aharoni. The Proposed Math Curriculum For Elementary Schools In Israel: A Critical Summary.
- I. Springe. Новая школа RE: Baltica (Latvija). 2017 Jan 25.
- How to explain the good education in Estonia?
- The Future of Mathematics Education in Europe. Lisbon, Portugal, December 17-18, 2007.
- J.-P. Demailly. Math education in France. 2007 December
- R.A. Raimi. Recent Events in French Education. 2006 April 19, amerikietis, GRIP narys apibūdina Demailly ir jo vadovaujamos asociacijos veiklą Prancūzijoje.
- Lafforgue (transl. R.A. Raimi). Why the Public Schools?
- W. Gardner. Why Japanese students excel at mathematics. The Japan Times, Oct 17, 2016.
- Виктор Глухов. Из туманного захолустья об образовании. DELFI 2016 gegužės 11 d. Palyginamas matematikos mokymas Anglijoje ir Latvijoje.
- Finnish fairy stories – Tim Oates. Cambridge Assessment,
- R. Trenchard. How Finland built the worlds most admired educational system. Virgin.com 11 September 2015
- Secondary Mathematics Syllabus in Singapore. 2007
- Australijos matematinio ugdymo programa.
- Realistic mathematics education. The Dutch approach to mathematics education, Freudenthal Institute.
- J. Ferrini-Mundy, G. Burrill and G. Breaux (Eds). Mathematics Education Around the World: Bridging Policy and Practice. 2001.
- G. Malaty. The third world mathematics education is the hope for the world mathematics education development in the 21st century.
- J. Mather and E. Tadros. Australia’s math crisis. Financial Review, 2014 birželio 7. Citata iš straipsnio: “Australia is quite possibly the only developed nation on the planet that does not make it compulsory to study maths in order to graduate from high school,” Lietuva matyt nepriskiriama išsivysčiusioms šalims.
- National Focus Group on Teaching of Mathematics. 2006. Matematinio ugdymo reformos planai Indijoje
- C. Wolfram. Teaching kids real math with computers. Video 17 min. Vertimas į lietuvių kalbą čia
- LN. Hancock. Why are Finland’s schools successful? Smitsonian.Com, 2011, September. Palyginamos Suomijos ir amerikiečių švietimo sistemos.
- B. Polster and M. Ross. The paradox of Australian mathematics education. The Sydney Morning Herald, 2014 June 23. Citata iš straipsnio: The simple truth is, the major stumbling block for mathematics education in Australia is that teachers, qualified or not, don’t learn enough mathematics and they don’t learn it well enough. Discussion of anything else is pointless until that problem is resolved. And the second simple truth is that education faculties are so divorced from the study of mathematics, so lacking in understanding and appreciation of mathematics, they can play no meaningful role in fixing the problem except by getting out of the way.
- D.M. Stamma. The Illusion of Rigor. Tvirtinama, kad Japonijos matematikos mokymo efektyvumą lemia efektyvūs mokytojų metodai.
- R. Aharoni. The Proposed Math Curriculum For Elementary Schools In Israel: A Critical Summary.
- Mathematics Education – The Nordic Way.
- Maths vs. Maths Literacy: the continuing debate. Pietų Afrika, 2012 sausio 8 d.
- Inquiry into ‘compulsory vs. elective subjects in secondary schools – should subjects like science be compulsory?’ Naujoji Zelandija, 2013 gegužės 30 d.
- Se-Woong Koo. An Assault Upon Our Children. South Korea’s Education System Hurts Students. The New York Times, 2014 August 1.
- A.S. Choi. What the best education systems are doing right. Ideas.Ted.Com 2014 rugsėjo 4 d. Apibūdinamos Pietų Korėjos ir Suomijos švietimo sistemos.
- J. Vasagar. Why Singapore’s kids are so good at maths. Financial Times, July 22, 2016.
- A. Schleicher. Seven big myths about top-performing school systems. BBC News business, 2017 February 15.
- Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies.
Matematinis raštingumas
- Equations and Inequalities Making Mathematics Accessible to All. OECD, 20 June 2016.
- Is it Better to Teach Pure Math Instead of Applied Math? U.S. News & World Report, June 27. 2016.
- L. A. Steen. Publications Edited or Written by Lynn Steen. Lynn Steen is arguably the father of the Quantitative Literacy (numeracy) movement while Richard Schaeffer and Linda Sons are the god parents. The essence of Quantitative Literacy is to use mathematical and logical thinking in context.
- L. A. Steen. Numeracy in an International Context. 2003.
Matematinis samprotavimas
- K. Schwartz. Seeing Struggling Math Learners as ‘Sense Makers,’ Not ‘Mistake Makers’. Mind Shift, August 4, 2015.
- Argument and math. Argument centered education
- J. Roicki. Digging Deeper into Student Thinking. Math Musings, 2016 December 24.
- J.T.H. Wathall. Concept-Based Mathematics: Teaching for Deep Understanding in Secondary Classrooms. 2016.
- Grant Wiggins. Conceptual Understanding in Mathematics. 2014 April 23
- Lyyn Artur Steen. Twenty Questions about Mathematical Reasoning
- Wong Khoon Yoong. Enhancing Mathematical Reasoning at Secondary School Level.
- Multiple-Choice Questions.
- Ольга Карпенко. 10 математических и логических задач из собеседований в Apple, Google, Adobe и Microsoft. 22 Февраля 2015
- D.A. Reid and C. Knipping. Proof in mathematics education: research, learning, and teaching. 2010. A review.
- Proof and Proving in Mathematics Education. Proceedings of the ICMI study 19 conference, 2009.
- N. Douek. SOME REMARKS ABOUT ARGUMENTATION AND MATHEMATICAL PROOF AND THEIR EDUCATIONAL IMPLICATIONS. European Research in Mathematics Education.
- M.A. Mariotti. PROOF AND PROVING IN MATHEMAT ICS EDUCATION.
- E.J. Knuth. TEACHERS’ CONCEPTIONS OF PROOF IN THE CONTEXT OF SECONDARY SCHOOL MATHEMATICS. J. of Math. Teacher Education 5(2002), 61-88.
- Z. Alaunienė. Brandos egzaminai. Šiaurės Atėnai, 2017-05-19. Apie samprotavimo rašinius laikant lietuvių kalbos egzaminą.
Matematikos mokymas ir kultūra
- A. J. Bishop. The Interactions of Mathematics Education with Culture. Cultural Dynamics 1988; 1; 145.
- A. J. Bishop. Cultural Conflicts in Mathematics Education: Developing a Research Agenda. 1994.
- A. J. Bishop. Cultural conflicts and social change: conceptualising the possibilities and limitations of mathematics education
- A. J. Bishop. TEACHERS’ MATHEMATICAL VALUES FOR DEVELOPING MATHEMATICAL THINKING TROUGH LESSON STUDY.
- L. Bills and Ch. Husbands. VALUES IN MATHEMATICS TEACHING: HOW MATHEMATICAL?
Matematikos mokymas ir visuomenė
- Mathematics Education and Society. Konferencijų serija temomis: the politics of mathematics education; cultural and social aspects of mathematics learning and teaching; the sociology of mathematics and mathematics education; alternative research methodologies in mathematics education.
- Požiūris į matematikos mokymą Kanadoje
- THE ROLE OF MATHEMATICS IN POLITICS AS AN ISSUE FOR MATHEMATICS TEACHING. Danijos ir Meksikos atvejis.
- AN ESSAY ON MATHEMATICAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF SRPSKA , BOSNIA AND HERZEGOVINA
- P. Sulivan. Teaching Mathematics: Using research-informed strategies. 2011. Matematikos mokymas Australijoje.
- Current education systems will not be fit for purpose in 20 years. The Royal Society, 2014.
- D. Tall. Information Technology and Mathematics Education: Enthusiasms, Possibilities and Realities.
- R. Barwell. The role of language in mathematics.
- N. Planas et al. Mathematics education and language: Lessons and directions from two decades of research.
Matematikos mokytojų rengimas ir tobulinimas
- How To Become A Mathematics Teacher.
- Learning Portal Alberta regional professional development consortia
- J. Boaler. youcubed. Matematikos mokytojams skirta internetinė svetainė.
- Milan Hejny. Exploring the Cognitive Dimension of Teaching Mathematics through Scheme-oriented Approach to Education. Orbis Scholae, 2012.
- Ball and Bass. Knowing Mathematics for Teaching. Who Knows Mathematics Well Enough To Teach Third Grade, and Who Can We Decide. American Educator, 2005. (Ball apdovanota Felix Klein premija)
- Combining Research And Practice: An Inside Look At Finland’s Teacher Training Schools. 2017 July
- Peter Dourmashkin, físico-matemático del MIT: La pasión comienza en los profesores (Peter Dourmashkin: mathematical physicist at MIT: Passion begins on teachers.) LaNacion, Costa Rica, 2016 November 7th.
- Teaching the teachers. The Economist, June 11th 2016. Great teaching has long been seen as an innate skill. But reformers are showing that the best teachers are made, not born.
- The Mathematical Education of Teachers II. AMS, 2012.
- C. Kessel (Ed.) Teaching Teachers Mathematics: Research, Ideas, Projects, Evaluation. 2009.
- T. Højgaard, U.T. Jankvist. Educating mathematics teacher educators: a competency-based course design. 2009.
- TEDS-M (international report) Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries. Findings from the IEA Teacher Education and Development Study in Mathematics. 2012, 297 pages. Matematikos mokytojų ruošimo tyrimas pagrįstas 17 šalių duomenimis.
- TEDS-M (technical report) Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries. 2013. 314 pages.
- M. Fusaro. From quantities to quality: How mathematical knowledge leads to better math teaching. Harvard Graduate School of Education. „… recommend that schools rely on specialists for math instruction. Just as we would expect classes like music and physical education to be taught by instructors with some specialization in the domain, students may also benefit by sharing math teachers who are most comfortable with the subject. Focusing on teachers’ deep understanding of mathematics, and of students’ math reasoning, may help bring about real improvements in elementary math teaching.“
- R. James Milgram. The Mathematics Pre-Service Teachers Need to Know. 2005
Kognityviniai mokslai apie matematinį ugdymą
- C. Kozyrkov. Why I avoid equations in my talks. The myth of superhuman working memory. June 12, 2018.
- C. Kozyrkov. Where does math impostor syndrome come from? June 11, 2018.
- Positive attitude toward math predicts math achievement in kids. Psychological Science. January 24, 2018.
- Schloglmann. Is cognitive neuroscience relevant to mathematics e ducation research?
- G. Sala, F. Gobet. Does chess instruction improve mathematical problem-solving ability? Two experimental studies with an active control group. Learning & Behavior, December 2017.
- D. Ernst. The Role of Failure and Struggle in the Mathematics Classroom. November 7, 2017.
- L. Vangelova. 5-Year-Olds Can Learn Calculus. The Atlantic March 3, 2014,
- E. Westervelt. How Adding Math to a Child’s Home Routine Can Advance Achievement. Mind Shift, October 9, 2015.
- A. Fradera. No “far transfer” – chess, memory training and music just make you better at chess, memory training and music. Research Digest, November 24, 2017.
- D.T. Willingham. Do Manipulatives Help Students Learn? The American Federation of Teachers, Ask The Cognitive Scientist, Fall 2017.
- T. Spears. Q&A: What makes math hard? Ottawa Citizen, September 6, 2017.
- J. Depenbrock. We’re All Born With Mathematical Abilities (And Why That’s Important). NPR ED How learning happens, 2017-08-01.
- W. Berliner. Why there’s no such thing as a gifted child. The Guardian, 25-07-2017.
- Is Number Sense the Key? Center for Neuroscience in Education, University of Cambridge.
- Shilo Rea. Watching the brain do math. Carnegie Mellon University, July 21 2016. Brain activity patterns reveal distinct stages of thinking that can be used to improve how students learn mathematical concepts.
- K. Schwartz. How to Integrate Growth Mindset Messages Into Every Part of Math Class. Mind Shift, December 5, 2016. „Growth mindset“ is the belief that intelligence can be developed through effort. „Fixed mindset“ is the belief that intelligence is static.
- No evidence to back idea of learning styles. The Guardian, 12 March 2017.
- K. Schwartz. What Neuroscience Can Tell Us About Making Fractions Stick. Mind Shift, November 21, 2016.
- New theory debunks consensus that math abilities are innate. Science Daily, Nov. 1, 2016.
- Chung Yen Looi et al. The Neuroscience of Mathematical Cognition and Learning. This review is aimed at providing 1) an accessible and general overview of the research progress made in cognitive neuroscience research in understanding mathematical learning and cognition, and 2) understanding whether there is sufficient evidence to suggest that neuroscience can inform mathematics education at this point. We also highlight outstanding questions with implications for education that remain to be explored in cognitive neuroscience.
- K. Schwartz. ‘Not a Math Person’: How to Remove Obstacles to Learning Math. Mind Shift, 2015 November 30.
- D. Nield. Our brains use 4 steps to solve math problems — and the discovery might change education. Business Insider, 2016-08-02.
- Shilo Rea. Adding Up How The Brain Does Math. Carnegie Mellon University News, 2016-07-21. Brain activity patterns reveal four stages of thinking that can be used to improve how students learn.
- O. Goldhill. The concept of different “learning styles” is one of the greatest neuroscience myths. Quartz, 2016 January 3.
- C.S. Dweck. The Secret to Raising Smart Kids. Scientific American, Jan 1, 2015.
- S.L. Beilock and D.T. Willingham. Math Anxiety: Can Teachers Help Students Reduce It? American Educator, 2014 summer.
- L.D. English. Cognitive psychology and mathematics education. Įvadas į knygą: Mathematics Education: Models and Processes. 1995.
- D.T. Willingham. Critical Thinking. Why Is It So Hard to Teach? American Educator, 2007 summer.
- D.T. Willingham. Is It True That Some People Just Can’t Do Math? American Educator, 2009-2010 winter.
- D.T. Willingham. Why Don’t Students Like School: A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom. 2010. Šios knygos santrauka (44 pusl.): Summary . Šios knygos video santrauka: why students don’t like school … in 30 minutes .
- СВЕТЛАНА ЯСТРЕБОВА. Гиппокамп и математика. polit.ru 19 августа 2014.
- R.E. Clark, P.A. Kirschner, J. Sweller. Putting Students on the Path to Learning. The Case for Fully Guided Instruction. American Educator, 2012.
- P.A. Kirschner, J. Sweller, R.E. Clark. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist, 2006.
Moksliniai tyrimai ir eksperimentai matematinio ugdymo srityje
- European society for research in mathematics education.
- I. Schwank (Ed.) EUROPEAN RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION I.II. 1999.
- M. Niss. The concept and role of theory in mathematics education. 2006.
- J. Anderson. A mathematician has created a teaching method that’s proving there’s no such thing as a bad math student. Quartz 2017 February.
- Ch. Brandt. Math Students from High Performing Countries Memorize Less.
- R.E. Slavin and C. Lake. Effective Programs in Elementary Mathematics: A Best-Evidence Synthesis. Review of Educational Research, 2008.
- L. Mongeau. Early math matters: Top researcher discusses his work. EdSource, December 1, 2013.
- A.H. Schoenfeld. Purposes and Methods of Research in Mathematics Education. Notices of the AMS, 2000 June/July
- W. Chillara. ENCULTURATIONAL PRACTICES IN THE TEACHING OF PROOF IN MATHEMATICS. Disertacija, 2013.
- R.S. Siegler and H. Lortie-Forgues. Conceptual Knowledge of Fraction Arithmetic. (in press)
- R.S. Siegler et al. Early Predictors of High School Mathematics Achievements. 2012. Elementary school students’ knowledge of fractions and division uniquely predicts their high school mathematics achievement, even after controlling for a wide range of relevant variables, suggesting that efforts to improve mathematics education should focus on improving students’ learning in those areas.
- J.W.Stigler et al. WHAT COMMUNITY COLLEGE DEVELOPMENTAL MATHEMATICS STUDENTS UNDERSTAND ABOUT MATHEMATICS. 2009. “In particular, we are interested in exploring the hypothesis that these students who have failed to learn mathematics in a deep and lasting way up to this point might be able to do so if we can convince them, first, that mathematics makes sense, and then provide them with the tools and opportunities to think and reason.”
Matematikos studijos universitete
- B. Braun et al. What Does Active Learning Mean For Mathematicians? Notices of the AMS, February 2017.
- B. Edwards and M.B. Ward. The Role of Mathematical Definitions in Mathematics and in Undergraduate Mathematics Courses.
- E. Nardi. COPING WITH THE REQUIREMENTS FOR RIGOUR: THE NOVELTY OF UNIVERSITY MATHEMATICS.
Matematika ir matematinis ugdymas
- ETHNOMATHEMATICS MEETS CURRICULUM THEORY THROUGH CRISIS.
- G. Malaty. Eastern and Western mathematical education: unity, diversity, and problems. Int. J. Mathe. Educ. sci. Technol. 29 (1998), No 3, 421-436. vertimas į rusų kalbą
- M.N. Fried and T. Dreyfus (Eds.) Mathematics and Mathematics Education. Searching for Common Ground. Springer, 2014
- Emil Simeonov. Is mathematics an issue of general education? Conference on mathematics and culture, 2014. VIDEO. Reikia atsisakyti privalomo matematikos mokymo.
- T. Dooley et al. Mathematics in Early Childhood and Primary Education (3-8 years) Teaching and Learning. 2014.
- P. Ernest.PARADIGM SHIFTS IN MATHEMATICS EDUCATION.
ŠVIETIMAS
- Robin Alexander internetinė svetainė.
- Deborah Loewenberg Ball internetinė svetinė.
- Heinz-Dieter Meyer internetinė svetainė.
- Harvey Goldstein internetinė svetainė.
- E.D. Hirsch. The Educational Theory of E.D. Hirsch. The Heroism of E. D. Hirsch (National Review, February 18, 2017). coreknowledge.com
- Thomas S. Popkewitz wikipedia.
Švietimas, kultūra ir valstybė
- Paul W. Bennett. The Future of Schooling: Are Students Being Prepared to “Dance with Robots”? Educhaters blog, commentary on canadian education, 2014-02-21.
- Houman Harouni. Purpose and Education: The Case of Mathematics. Dissertation, 2015.
- Houman Harouni. “A Question of Silence”: Why We Don’t Read Or Write About Education. The American Reader, 2013. Ką filosofai (socialiniai kritikai) daro ir nedaro dėl švietimo.
- Derek Woodrow. MATHEMATICS, MATHEMATICS EDUCATION AND ECONOMIC CONDITIONS. 2003.
- John Dewey. Democracy and Education. 1916. The Project Gutenberg EBook
- Axel Honneth. Education and the Public Sphere; a Neglected Chapter of Political Philosophy. Video of speech given at the Faculty of Philosophy of the Comenius University in Bratislava on March 15, 2013. Valstybinės mokyklos (public school) funkcija – demokratijos vertybes pripažįstančių piliečių ugdymas, o ne darbo rinkai ruošiamų kvalifikuotų piliečių ugdymas. Tęsia Kanto (lectures on pedagogy), Dowey (democracy and education) ir Durkheimo švietimo teorijas.
- R. Alexander. Culture and Pedagogy: International Comparisons in Primary Education. Wiley-Blackwell, 2001. Lyginamos Prancūzijos, Rusijos, Indijos, JAV ir JK švietimo sistemos, politika ir kultūra.
- Jin Li. Cultural Foundations of Learning: East and West. Cambridge University Press, 2012.
- M. Osborn et all. A World of Difference? 2003. Lyginamos Anglijos, Prancūzijos ir Danijos švietimo sistemos.
- Как сдают экзамены в разных странах? 2014.09.11
- Jean Anyon. Social class and the hidden curriculum of work. Journal of Education, 162(1). 67-92, 1980. Apibūdinimas mokymas penkiose mokyklose priklausančiose skirtingoms ekonominėms visuomenės grupėms.
Švietimas ir jo tikslai
- PISA tyrimas apie technologijų įtaką mokymo rezultatams Students, Computers and Learning Making the Connection, 2015 September 15.
- Sean Coughlan. Computers ‘do not improve’ pupil results, says OECD. BBC News, 2015 September 15.
- E. Sakadolskienė. Ar konkurencija lemia švietimo kokybę? Švietimo problemos analizė, 2015 sausis, Nr. 4 (128).
- Daisy Christodoulou. Seven Myths About Education. 2014.
- Neil Postman. The End of Education: Redefining the Value of School. 1996.
- Lock Pedagogy is overrated. Mr. Lock’s Weblog, June 23, 2017
Diskusijos aplink PISA
- B. Lucas. Why PISA is moving towards creativity. 15 November 2017.
- H. Ward. Pisa developing ‘creativity’ tests for pupils. 5 October 2017. Work on how to assess pupils’ ability to imagine and create will be led by academics in Britain and the US
- J. Barshay. Is it Better to Teach Pure Math Instead of Applied Math? U.S. News, June 27, 2016. OECD study of 64 countries and regions finds significant rich-poor divide on math instruction.
- PISA global education rankings are the road to ruin – here’s why. The Conversation, 2016 December 14.
- S. Breakspear. How does PISA shape education policy making? Why how we measure learning determines what counts in education. Center got Strategic Education, Australia, 2014. Teksto teiginiai: narrow indicators should not be equated with the end-goals of education; it is important to recognize that within PISA indicators, certain education purposes are absent, substantially diminished or reframed around economic ends.
- V. Strauss. PISA’s potentially dangerous problems — and what to do about them. The Washington Post, 2015 April 19.
- Atviras laiškas-kreipimasis į PISA direktorių A. Schleicher: An open letter. 2014 m. gegužės 5 d.
- PISA direktoriaus A. Schleicher Atsakymas.
- Nepasitenkinimas laišku: OECD’s PISA under attack!
- Harvey Goldstein tells Andreas Schleicher he missed the point
- Katie Zahedi explains why many educators reject PISA Diane Ravitch’s blog.
- My View of the PISA Scores. Diane Ravitch’s blog, 2013.
- R. Alexander. INTERNATIONAL EVIDENCE, NATIONAL POLICY AND EDUCATIONAL PRACTICE. 2012
- T. S. Popkewitz. PISA Numbers, Standardizing Conduct, and the Alchemy of School Subjects. Rinkinyje: M A. Pereyra et al. (eds.), PISA Under Examinarion: Changing Knowledge, Changing Tests, and Changing Schools, 2011, 31-46.
Diskusijos aplink švietimą
- E. Coughlan. Computers ‘do not improve’ pupil results, says OECD BBC, 2015.
- M. Benn. The only way to end the class divide: the case for abolishing private schools. The Guardian, 2018 August 24.
- T. Rašimaitė. Mokinių rūšiavimas. Savaitė, 2016, Nr. 35.
- Jacqueline. Why Are Kids Impatient, Bored, Friendless, and Entitled? January 12, 2018.
- M. Fullan, M. Langworthy. A Rich Seam How Ne w Pe dagogies Find Deep Learning. 2014
- J. Kunin. Focus on achievement is destroying education: Opinion. Thestar.com, June 26, 2017.
- H. Richardson. Grammar schools: What are they and why are they controversial? BBC News, 2015-10-15.
- S. Jurkevičius. Lietuvos mokykla ugdo mokinius su prastomis žiniomis ir neaiškia vertybių sistema. DELFI, 2015 lapkričio 21 d.
- Ольга Четверикова. ЗА РЕФОРМОЙ ОБРАЗОВАНИЯ РФ СТОЯТ СПЕЦСЛУЖБЫ США. 2015 lapkritis
- EGLĖ PRANCKŪNIENĖ: NEOLIBERALUS ŠVIETIMO SISTEMOS MODELIS LIETUVOJE NEPASITEISINO. Vaikodiena.lt, 2015-11-20.
- J. Mažeikienė. Mokyklose keičiami langai, bet neinvestuojama į mokytojus. vz.lt, 2015-11-16
- Mokytoja. Nepagražinta mokyklos realybė: mokytoja atskleidė, kaip juos šokdina tėveliai DELFI, vox populi, 2015 spalio 21.
- Europos Komisija: blogiausia mokytojų atlyginimų situacija yra Lietuvoje. Lietuvos švietimo profesinė sąjunga, 2015 spalio 15.
- G. Sarafinas. Konkurencija tarp Lietuvos mokyklų nebesveika: dažnai jos kenkia viena kitai. Žinių radijas, 2015 spalio 12.
- A. Tapinas kalbina R. Dargį: mokyti mokytojus ir spausti politikus. DELFI TV, Pinigų karta, 2015 spalio 21.
- A. Avčininkas. Vakarų kanalizacijos link? Apie lituanistinį ugdymą mokykloje. lrytas.lt, 2015 rugsėjo 30 d. ,,Šiame tekste mėginama bent iš dalies pristatyti Lietuvių kalbos ir literatūros bendrosiose programose iškeltų tikslų ir uždavinių kaitą nuo pirmųjų programų 1994 metais.“
- N. Putinaitė. Kokie specialistai mums kuria ateitį? DELFI, 2015 m. rugsėjo 25 d
- C.S. Dweck. The Secret to Raising Smart Kids. Scientific American, 2015 Jan 1, Don’t tell your kids that they are. More than three decades of research shows that a focus on “process”—not on intelligence or ability—is key to success in school and in life.
- A. Kubilius. Švietimas – Lietuvos valstybės prioritetas? DELFI, 2015 rugsėjo 5.
- D. Willingham. Teachers Aren’t Dumb. The New York Times 2015 September 8.
- L. Donskis. Atsakymo, koks turi būti universitetas, neturi nei verslas, nei patys universitetai. 15min.lt, 2014 liepos 25d.
- R. Lopata. Aukštojo mokslo dilema – gali tapti savo srities profesionalu, bet likti „barbaru“. 15min.lt, 2014 balandžio 18d.
- E. Račius. Lietuviai tebėra kultūrinio pažinimo „autsaideriai“ 15min.lt. 2015 balandžio 8d.
- B. Gruževskis. Švietimo sistema turi būti orientuota į vertybių formavimą, o ne į žinių kaupimą. 15min.lt, 2015 kovo 31d
- Ян Герчински. Школы не очень любят конкуренцию, потому что это конкуренция не качества, а репутации и слухов. ,,Krepšeliais’ grindžiamos mokyklų finansavimo sistemos problemos.
- Algirdas Zabulionis. Analysis on Aspects of Education Funding: Cheque, Vouchers… 2001.
- H. Warrell. Singaporean teaching methods improve UK maths skills. THE FINANCIAL TIMES LTD 2015, June 18.
- D. Crouch. Highly trained, respected and free: why Finland’s teachers are different. The Guardian, 2015 June 17. Extensive training is the basis for giving teachers the authonomy to work the way they want. The result is a highly prized profession and an education system always near the top in international rankings.
- P. Sahlberg. Myth: You can do more with less. The Alberta Teacher’s Association, 2015 June 1. Apie mokytojo vaidmenį švietimo sistemoje. Kontraversija dėl švietime paplitusios priemonės vadinamos ,,mokytojo efektyvumu“, kai mokytojas vertinamas pagal jo mokinių rezultatus standartiniuose testuose. Alternatyva – mokytojo darbo kokybę lemia kruopšti kokybės kontrolė ruošiant jį mokytojo profesijai. Mažinant švietimo finansavimą bandoma priversti mokytoją ,,padaryti daugiau už mažiau“. Sistema gerinama vertinant ,,mokytojo efektyvumą“ ir ,,blogiausius“ iš jų keičiant jaunais mokytojais. Prisilaikant šios logikos daromos trys argumentavimo klaidos, kurių nepaisymas gali pakenkti visai švietimo sistemai. Pirma, manoma, kad mokytojo darbas gerės pritraukiant akademine prasme geriausius studentus. Antra, manoma, kad švietimo sistemos kokybė negali būti aukštesnė už mokytojo kokybę. Trečia, manoma, kad mokytojas yra vienintelis svarbiausias faktorius galintis pagerinti švietimo kokybę. (Teigiama, kad lyderystė yra ne mažiau svarbus faktorius.) Deja, šių klaidų pagrindimas straipsnyje gana silpnas. Tačiau, cituoju: „It is also far too convenient to suggest that, on top of all other duties, teachers should contribute more to struggling national economies by creating innovators, active citizens and a skilled labour force to emerging new occupations…..Searching for super teachers is not the right solution.“
- P. Sahlberg. Q: What makes Finnish teachers so special? A: It’s not brains. The Guardian, 2015 March 31. David Cameron argues we need to train the smartest to teach. But Finnish universities select only 10% of applicants – and not the cleverest.
- Ekspertai: švietimo kryptis yra pamesta. bernardinai.lt 2015 balandžio 20.
- Švietimas kaip viešasis gėris Lietuvoje. Alchemija LXIX
- Laisvė. Alchemija LXXVII
- Švietimo amžius. Alchemija LXXVIII
- J. Voloskevičienė. Tautinės mokyklos koncepcija išvirkščiai (I). Savastis, 2013 birželio 13.
- E. Sakadolskienė. Pridėtinės vertės įvertinimas kaip mokytojo rezultatų gerinimo priemonė: kritinė dabartinių tendencijų apžvalga. 2010
- Apskritojo stalo diskusija. Kaip pasiekti geresnę ugdymo kokybę? Prezidentūroje, 2015 birželio 11 d.
- Konferencija ,,Pedagogų vaidmuo šiuolaikinėje švietimo sistemoje: iššūkiai, galimybės, patirtis“ (2015-05-25 vaizdo įrašas: I dalis, II dalis, III dalis).
- Humanitarai ir technokratai. Alchemija LXXI.
Kokios mums reikia programos (curriculum)?
- Diskusija žurnale Impact September, 2018.
- M. Young. A knowledge-led curriculum: Pitfalls and possibilities.
- Ch. Counsell. Taking curriculum seriously.
- R. Burns. Applying the ‘powerful knowledge’ principle to curriculum development in disadvantaged contexts.
- M. Robinson. Curriculum: An offer of what the best might be.
- T. Sherrington. What is a ‘knowledge-rich’ curriculum?
- D.V. Dennis and J. Kilsby. Designing a primary knowledge-rich curriculum: Where we’ve been, where we are, where we are going.
Progresyvioji pedagogika
- Human Restoration Project.
- McNutt, Ch. Primer: Progressive Education. Medium, Nov. 4 2018.
- McNutt, Ch. The “Fad Trap” of Progressive Education. Medium, Dec. 2, 2018.
- McNutt, Ch. The Naughty List: Stop the Madness. Medium, Dec. 24, 2018.
Švietimo sistemos
- P. Maldeikis. THE LITHUANIAN EDUCATIONAL SYSTEM. Lituanus, 1956. Apie tarpukario Lietuvos švietimo sistemą.
- J.A. Račkauskas. THE FIRST NATIONAL SYSTEM OF EDUCATION IN EUROPE. The Commission for National Education of the Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania (1773-1794). Lituanus 1968 vol. 14, No. 4.
- Finland, University of Helsinki. Department of Teacher Education.
- Real Finnish Lessons – Gabriel Heller Sahlgren.„If societal changes and historical processes are indeed crucial for Finland’s rise and its subsequent decline, we should be hesitant before attempting to draw out specific policy lessons. For example, emphasising high-quality teachers with high social status is of little value for policymakers in other countries unless they are told how this is supposed to be achieved with the tools at their disposal. And while the status and quality of teachers are both remarkably high in Finland, this appears to have been caused by a unique mix of socio-historical processes rather than education policy. In fact, this applies to most explanations for changes in Finnish pupil achievement. So what, if anything, can other countries learn from studying Finland’s performance trajectory? Overall, the strongest policy lesson is the danger of throwing out authority in schools, and especially getting rid of knowledge-based, teacher-dominated instruction.“
Pastarojo meto švietimas Lietuvoje
- Lietuvos mokytojų suvažiavimas: diskusija dėl pokyčių švietime. 23 lapkričio 2018
Kembridzo mokiniai yra savimi pasitikintys, atsakingi, reflektyvus, imlus naujovems ir isitrauke i ivairias veiklas – pasiruose sekmingai iveikti nuolat kintancio siuolaikinio pasaulio issukius. Lyderiaujantys pasaulio universitetai ir darbdaviai pripazista ir vertina Kembridzo kvalifikacija, kaip akademiniu gebejimu ivertinima. Tad mokiniams, baigusiems tokias mokyklas, yra lengviau istoti i pasaulini pripazinima turincius universitetus.