Prasmė
Dauguma mūsų prasmingais laiko veiklą, kuria siekiama pažinti ir suprasti, bei šios veiklos rezultatų perdavimą visuomenei. Pažinimas ir supratimas ateina kai
- tai, kas žinoma nėra absoliutinama, bet nuolatos kvestionuojama;
- tai, kas žinoma yra bet kada patikrinama ar atkartojama;
- mūsų santykiai grindžiami sąžiningumu ir moralės normomis.
Paprastai tokiu būdu įgytos žinios ir tokia veikla vadinama mokslu. Tačiau tikrovėje atrodo yra kitaip. Tai liūdija šiame puslapyje talpinami tekstai. Juose svarstoma apie mokslinės veiklos prasmę, pažinimo prigimtį ir socialinę aplinką, įtakojančią mokslininko veiklą, mokslinių tyrimų nepatikimumą, bei visų lygių ugdymo sistemas. Puslapis nuolat pildomas.
Naujausi ir svarbiausi šio mėnesio tekstai. Vėliau šiuos tekstus perkelsiu į atitinkamą skyrelį žemiau.
- Кандидатская диссертация на заказ. Докторская диссертация на заказ. Skelbimas Ukrainoje
- Apie tai, kaip mes sugadinome doktorantų vakarą. Ugnė, čili pipirai ir kartusis šokoladas, tinklaraštis, 2015, rugsėjo 11 d.
- Rūta Pukenė. Sumokėjo – kaip pasityčiojo: dėstytojas pasijuto pritrenktas. DELFI 2015 m. rugsėjo 12 d.
- Academics anonymous
- R. Frodeman et al. „Questioning interdisciplinarity“.
- A.K. Biswas and J. Kirchnnerr. Prof, no one is reading you. The Straits Time, 2015 April 11.
- Interviu. Naujasis rektorius studentams: ko jie verkia dėl to balo? Lai pasimoko. Alfa.lt BNS 2015 kovo 13. Sutvarkius vadybą, Vilniaus universitetas pateks tarp 500 stipriausių universitetų pasaulyje, žada šią savaitę universiteto rektoriumi išrinktas Taikomųjų mokslų instituto Puslaidininkinės optoelektronikos skyriaus vedėjas profesorius Artūras Žukauskas.
- Jonas Grigas. Kodėl filosofija prasideda ten, kur baigiasi mokslas? bernardinai.lt 2015 vasario 9 d.
- R. Mikulskas. Operacija ,,y“ Lietuvių kalbos institute. 15 min.lt, 2014 lapkričio 26 d. Po peticijos.
- E. Samoškaitė. Pagaliau išsiaiškino, kodėl grįžę emigrantai Lietuvoje nebepritampa. DELFI, 2014 lapkričio 17 d. Pristatomi D. Žvalionytės tyrimo rezultatai.
- Lior Pachter. To some a citation is worth $3 per year. Blogg: Bits of DNA. 2014 september 31. Apie tai, kaip King Abdulaziz University pateko į geriausių pasaulyje matematikos srityje universitetų pirmąjį dešimtuką ir apie universitetų reitingavimą apskritai.
- A. Lašas Pirma kėdės, paskui pinigai. DELFI. 2014 m. rugsėjo 18 d. Apie bręstančius planus įteisinti trijų metų trukmės bakalauro studijas.
- M. Jackevičius. VU tūpsnis žinomam profesoriui. DELFI. 2014 rugsėjo 9 d. Tekstas iliustruoja situacijas į kurias patenkama, kai mokslinės veiklos prasmės supratimas nesutampa su mokslo politikos standartais.
- J. Litvinaitė. Ko verkė mūsų abiturientai. DELFI, 2014 birželio 13 d.
- M. Vengris. Apie mokslininkus, kurie neužsiima mokslu.
- Tautvydas Marčiulaitis. Nevykėlių karta. Pinigų karta, 2014 sausio 30 d.
- L. Tomaška and J. Nosek. Opinion: Science in a Small European Country. The Scientist, 2014, January 28.
- T.Pratt. We Are Creating Walmarts of Higher Education. The Atlantic, 2013 December 26. As colleges feel pressure to graduate more students for less money, professors worry that the value of an education may be diminished.
- Lee de-Wit. Call to openly share our publications.
- Peticija: Europos, JAV ir Izraelio mokslininkų peticija Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministrui bei kitoms aukščiausioms Lietuvos politinės valdžios institucijoms dėl susiklosčiusios kritinės padėties Lietuvių kalbos institute.
- Simono Mamaičio nuomonė apie dėstymo sistemą Vilniaus universitete.
Tinklaraščių tekstai
- Rimantas Kmita. Kaip aš išėjau iš universiteto. FB 2015 m. rugsėjo 18 d.
- An Aspiring Scientist’s Frustration with Modern-Day Academia: A Resignation. Doktoranto išpažintis-kritika skirta mokslo bendruomenei. 2013 m. rugsėjis. Autorius teigia esąs nusivylęs mokslo bendruomenės gebėjimu būti naudinga visuomenei. Jo nuomone realiai mokslinei veiklai yra būdinga: (1) ne mokslas bet verslas; (2) dirbk sunkiai ir mokykis kol jaunas, kada nors galėsi naudotis kitais; (3) požiūrio tęstinumas; (4) originalumas baudžia; (5) daryk tai, ką daro visi; (6) tavo statistiniai rodikliai yra svarbiausia; (7) visomis priemonėmis juodink kitus; (8) svarbiausia įtikinti visuomenę tavo mokslo nauda. Dėl šių priežasčių teksto autorius traukiasi iš mokslo bendruomenės.
- Does modern science discourage creativity? in blog Backreaction 2013 November 18. Respons by Luboš Motl Science needs a different creativity than arts in blog The Reference Frame. At the end Motl says: I love science the way She is, I choose to enjoy (and focus on) the things that are true, that work, that are convincing, that have a deep wisdom and I feel sorry for those who don’t enjoy science. But there’s no way how I can help them – on the other hand, I think it is possible for them to shut their mouth and stop annoying people who are not handicapped in the same way as they are. And that’s the memo.
- Higher Education is an Industry … and I’m a Factory Worker.
- How academia resembles a drug gang.
- I am a disposable academic.
- Shame. Or should that be ‘Postdocalypse’?
- What really makes postdocs turn away from academia?
- Is academia a ‘depressogenic’ environment?
Straipsniai
- M.L. Corredoira. What do astrophysics and the world’s oldest profession have in common? arXiv, 2003 October.
- M.L. Corredoira. The Twilight of the Scientific Age. arXiv, 2013 May 20. Santrauka knygos tuo pačiu pavadinimu.
- The disposable academic. Why doing a PhD is often a waste of time. The Economist, 2010, December 16.
- M. Kelly-Irving. I Am a Disposable Academic. Huffington Post, Education. 2013, October 30.
- V. Doronina. Opinion: Should Science Be for sale? The Scientist, 2013 August 20. The increasing push to commercialize research is destroying the scientific community.
- J. Rohn. Give postdocs a career, not empty promises. Nature, 2011, March 2.
- G. Voss, A. Bell. Open-access harassment: science, technology and women. Political Science, 2013, October 24.
- T. Tuhus-Dubrow. The Repurposed Ph.D. Finding Life After Academia – and Not Feeling Bad About It. The New York Times, 2013, Novenber 1.
- E. A. Grollman. Want to be successful? Just publish, ‘Dude’! Conditionally Accepted. A space for scholars on the margins of academia. 2013, October 7.
- Looks good on paper. A flawed system for judging research is leading to academic fraud. The Economist, 2013, September 28. Rašoma apie Kinijos mokslo sistemą, kurioje publikacijų skaičius, o ne jų kokybė, garantuoja grantus ir karjerą.
- Science’s Sokal Moment. It seems dangerously easy to get scientific nonsense published. The Economis, 2013 October 5. Biologas J. Bohannonas iš Harvardo universiteto pakartojo Sokalo eksperimentą su gamtamoksliniais žurnalais. Savo falsifikatą atidavė 304 recenzuojamiems žurnalams. 157 atvejais falsifikatas praėjo patikrinimą, o 98 žurnalai atmetė.
- Trouble at the lab. Scientists like to think as self-correcting. To an alarming degree, it is not. The Economist, 2013, October 19. Straipsnyje teigiama ir pavyzdžiais iliustruojama tai, kad mokslinių tyrimų nepakartojamumas yra ne išimtis bet taisyklė. Pagrindine tyrimų atlikimo problema yra statistikos nekorektiškas naudojimas (aptariama hipotezių tikrinimo procedūra). Vengiama publikuoti neigiamus rezultatus. Nekokybiškų tyrimų atlikimą ir jų publikavimą skatina prastas recenzavimas, profesinis spaudimas publikuoti, tarpusavio konkurencija.
- How science goes wrong. Scientific research has changed the world. Now it needs to change itself. The Economist, 2013, October 19. Pateikiami faktai apie mokslinių tyrimų nepatikimumą. Aptariamos galimos tokių problemų priežastys: konkurencija tarp mokslininkų, karjerizmas, vengimas skelbti neigiamus rezultatus, recenzavimo silpnumas. Galiausiai siūlomi mokslinės veiklos atlikimo pakeitimai.
Knygos
- M.L. Corredoira and C.C. Perelman (Eds.) Against The Tide. A Critical Review by Scientists of How Physics and Astronomy Get Done. Universal Publ. 2008.
Mokslo bendruomenė
- M.A. Edwards, S. Roy. Academic Research in the 21st Century: Maintaining Scientific Integrity in a Climate of Perverse Incentives and Hypercompetition. Environmental Engineering Science, 2017 vol. 34, No. 1, 51-61.
- Z. Niemtus. Academics Anonymous: the inside stories of universities in 2015. The Guardian, 2015 December 31.
- B. Resnick. Study: Elite scientists can hold back science. VOX, December 15, 2015.
- J. Belluz. Fleming’s discovery of penicillin couldn’t get published today. That’s a huge problem. VOX, December 14, 2015.
- J. Belluz. John Ioannidis has dedicated his life to quantifying how science is broken. VOX, February 16, 2015.
- D. Thompson. Why Experts Reject Creativity. The Atlantic, October 10, 2014. People think they like creativity. But teachers, scientists, and executives are biased against new ways of thinking.
Akademinė leidyba (publish or perish)
- D.E. Bowman et al. The Impact Factor: For Better or for Worse. Editorial Office News, www.ismte.org, August 2015.
- The Future of Mathematical Publishing. Panel discussion at ICM2014.
- A. Marcus and I. Oransky. Why Fake Data When You Can Fake a Scientist? Nautilus, 2016 November 24.
- D. Sarewitz. The pressure to publish pushes down quality. Nature, 2016 May 11.
- Martin Enserink. In dramatic statement, European leaders call for ‘immediate’ open access to all scientific papers by 2020. Science, 27 May 2016.
- Anna Gielas. After 350 years of academic journals it’s time to shake things up. The Guardian, 4 April 2015.
- Jane C. Hu. Academics Want You to Read Their Work for Free. The Atlantic, 26 January 2016. Citata: Scientists’ frustration is compounded by indications that academic publishers are turning a tidy profit from their labor and free contributions (peer reviews, like the articles themselves, are given to journals for free). Elsevier, Springer, and Taylor & Francis have all reported profit margins around 35 percent, more thanFacebook (27 percent) or the Industrial & Commercial Bank of China, the largest bank in the world (29 percent).
- Ainiu Lašas. Lietuviškas universitetas – kūrėjų bendruomenė ar jakudza?. 15min.lt, 2015 rugsėjo 24d.
- T. Gowers. Discrete Analysis — an arXiv overlay journal. Matematikas Tim’as Gowers’as steigia naują matematinį žurnalą Discrete Analysis, kurį sudarys tik nuorodos į arXiv-e patalpintus rankraščius, bei jų santraukos. Tai reiškia, kad žurnalas nebus straipsnių rinkiniu, net elektroninėje formoje. Visą kitą šiame žurnale kaip įprasta. Bus redakcinė kolegija, kuri rūpinsis rankraščių recenzavimu. Taip pat turės įprastus žurnalams atributus: DOIs ir ISSN numerius. Tačiau panašu, kad nebus rūpinamasi šio žurnalo „impact factor“. Tokio žurnalo tikslas – sudaryti alternatyvą šiuolaikinei mokslinei leidybai su jos didžiuliais pelnais. Daugiau apie būsimą žurnalą Gowers’as rašo savo tinklaraštyje.
- B. Graham. Impact factors and academic careers: insights from a postdoc perspective. BioMedCentral Blog, 2015 June 17.
- Александр Березин. Нездоровые сенсации Как гей-браки ударили по системе научных журналов. Lenta.ru, 15 ИЮНЯ 2015
- Ainius Lašas. Nusirašinėja ir profesūra. DELFI 2015 m. vasario 17 d.
- Randy Schekman. How journals like Nature, Cell and Science are damaging science. The Guardian, 2013 December 9. The incentives offered by top journals distort science, just as big bonuses distort banking. Autorius šių metų Nobelio premijos laureatas fiziologijos, medicinos srityje.
- I. Sample. Nobel winner declaree boycott of top science journals. The Guardian, 2013 December 9. Randy Schekman (US biologist who won the Nobel prize in physiology or medcine this year) says his lab will no longer send papers to Nature, Cell and Science as they distort scientific process.
- International Society for Horticultural Science. Use and Abuse of the Impact Factor: Scientists Rebel! (horticultural – sodininkai R.N.)
- 66 научных журналов исключили из рейтингов за накрутку цитируемости. Lenta.ru, 20 июня 2013.
- Математики усомнились в адекватности оценки научных работ. Lenta.ru, 17 июня 200
Mokslas, švietimas ir visuomenė
- Rebecca Onion. Against Generations. AEON, 19 May, 2015. Generational thinking is seductive and confirms preconceived prejudices, but it’s a bogus way to understand the world. Apie X, Y, Z kartas.
- Chris Blauth et al. Age-Based Stereotypes: Silent Killer of Collaboration and Productivity. 2011 (?)
- Eric Hoover. The Millennial Muddle. The Chronical of Higher Education, October 11, 2009. How stereotyping students became a thriving industry and a bundle of contradictions. Apie X, Y, Z kartas.
- D. Sarewitz. Saving Science. The New Atlantis, 2016 Spring/Summer. Science isn’t sel-correcting, it’s self-destructing. To save the enterprise, scientists must come out of the lab and into the real world.
- Bas van Bommel. Between „Bildung“ and „Wissenschaft“: The 19th-Century German Ideal of Scientific Education. EGO European History Online, 2015-12-14.
- Alex Dean. Japan’s humanities chop sends shivers down academic spines. The Guardian, 26 September 2015.
- Alex Preston. The war against humanities at Britain’s universities. The Guardian, 29 March 2015.
- Marina Warner. Learning My Lesson. On disfiguring the higher education. London Review of Books, 19 March 2015.
- Fareed Zakaria. Why America’s obsession with STEM education is dangerous. The Washington Post, March 26, 2015.
- Noam Chomsky. How America’s Great University System Is Being Destroyed. Faculty are increasingly hired on the Walmart model as temps. alternet.org February 28, 2014.
- M. Warner. Leraning My Lesson. London Review of Books, 2015 March 19.
- K. Reilly et al. Do Humans Still Need to Study the Humanities? New Republic, 2015 March 17.
- B. Gailius. Ar humanitariniams mokslams gresia pavojus? 15-min, 2013 kovo 20 d.
- A. Sverdiolas. Kurgi tarpsta filosofija Lietuvoje? Kalba premijos suteikimo proga, 2014.
- S. Wineburg. Choosing Real-World Impact Over Impact Factor. The Chronicle of Higher Education, 2013, August 26. The end of the article: …it’s time for those of us in the academy to stop confusing the field of education with a set of limited-circulation journals. We can no longer afford to tell ourselves that our work is done once we’ve corrected our galleys and submitted our final reports. We have important things to say but have forgotten how—and to whom—to say them. So go finish that revise-and-resubmit. But let’s not fool ourselves. Confusing impact factor with real-world impact may enhance our annual reviews, but—in the long term—may lead to our own extinction.
- Алексей Муравьев. Популяризация как часть рефлексии ученого. polit.ru, 25 февраля 2014
- Žurnalas The Economist klausia: Ar su mokslu darosi negerai? Siūlydamas atsakyti į šį klausimą žurnalas paskelbė balsavimą ir kviečia reikšti savo nuomonę.
- Lev Liubimov. Neprofesionalų valstybė. technologijos.lt, 2010-04-05.
- Audra Čepkauskaitė. Mokslas beraščių visuomenėje. bernadinai.lt, 2010-03-29.
- Как развалить систему образования за семь шагов. Politikus.ru
- Ольга Седакова. Посредственность как социальная опасность. polit.ru 2004. Лекция Ольги Седаковой – блистательный случай принципиальной критики нашей культурно-политической ситуации. «Нашей» в смысле – российской и европейской. Причем российская ситуация усложняется тем, что она еще сохраняет опасность возвращения к запредельно неприемлемой, «расстрельной» политической системе, и одновременно уже заражена общеевропейскими болезнями. Главная из которых – стремление «к торжеству среднего человека», посредственности.
Akademinės bendruomenės
- MYSTERIES OF THE MATHEMATICAL UNIVERSE. Video: diskusija apie matematiką. Keith Devlin, Jonathan Borwein, Marcus du Sautory, Simon Singh.
- P. Borwein et al (Eds). Mathematicians on Creativity. Spectrum 2015.
- Freeman J Dyson. Birds and Frogs: Selected Papers, 1990 2014. knyga 2015.
- Charles Chu. Bird or Frog? Freeman Dyson on the Two Types of Thinkers. The Polymath Project, 2017 Aug.
- Three Intellectual Temperaments: Birds, Frogs and Beavers. Draft in LessWrong, 2010.
- Freeman Dyson. Birds and Frogs. Notices of the AMS, 2009 February.
- A. Connes. Advice to the beginner. Apie matematiką ir matematikus.
- Londono matematikų draugija apie švietimo iššūkius matematikams: Ken Brown (Vice President, LMS) Challenges for UK mathematical scientists in HE.
- Apie matematiką JAV dabar ir ateityje: National Research Council report The Mathematical Sciences in 2025. Washington DC, 2013.
Mokslo karai
- Jan Blommaert. Mathematics and its ideologies (an anthropologist’s observations). Tinklara6tis, 2016-07-21. Apie matematikus, kurie mokslu laiko tai, kas išreikšta matematika.
- J. Grigas. Kodėl filosofija prasideda ten, kur baigiasi mokslas? bernardinai.lt 2015 vasario 9.
- L. Duoblienė. Pratęsiant nepradėtą pokalbį arba apie (ne)susipratimą Lietuvos naujoje akademinėje kultūroje. DELFI, 2013 sausio 23. Apie edukologijos pavadinimą ir statusą Lietuvoje.
- T. Ingram. Time’s arrow: the Sokal hoax. An episode in the so-called „Science wars“. 2014 January 6.
- Gabriel Stolzenberg. Debunking the Conventional Wisdom about the Science Wars, Especially the Sokal Affair and its Aftermath.
- A brief history of Sokal’s Hoax. 2009 June 11. There are comments by G. Stolzenberg. I have never been a defender of postmodern intellectualism. I have little interest in it. (However, some by-products of my work have provided such defenses.) My concern is with the disgraceful conduct of my colleagues–mathematicians, physicists, analytic philosophers.
- J. Reynolds. The Sokal Hoax Fifteen Years Later: A Philosophical Reading of the Controversy. Spike Magazine, 2011 July 4. There are comments by G. Stolzenberg dated 2013 October 23. Stolzenberg remarks: “ I don’t know if it’s still true but, among mathematicians, physicists used to have the reputation of being the worst math abusers.“
Universitetas
- N. Brazauskas. Apie Lietuvos aukštojo mokslo žemumas. Skrastas.lt 2016 lapkričio 25 d.
- R. Frodeman and A. Briggle. When Philosophy Lost Its Way. The New York Times, 2016 January 11. „[T]he locating of philosophy within a modern institution (the research university) in the late 19th century. This institutionalization of philosophy made it into a discipline that could be seriously pursued only in an academic setting. This fact represents one of the enduring failures of contemporary philosophy.“
- Sally Hunt. Want to improve teaching in universities? Value those who teach. The Guardian, 11 January 2016.
- Mary O’Harra. University lecturers on the breadline: is the UK following in America’s footsteps?. The Guardian, 17 November 2015.