Lie 232013
 

Jungtinės Karalystės vyriausybė nesilpnina savo pastangų radikaliai pagerinti nacionalinę švietimo sistemą. Šios reformos esmė – matematikos mokymo stiprinimas. Liepos 11 dieną tai patvirtino  JK švietimo viceministrė Elizabeth Truss savo pranešime 9-oje  tarptautinėje studentų mokslų mūgėje (International Student Science Fair 2013). Galima tik apgailestauti, kad mūsų šalies informacinės priemonės šios kalbos nepastebėjo. Spėju, kad apie švietimo reformą JK nežino nei mūsų vyriausybė, nei seimo nariai.

Elizabeth Truss kalba yra glausta ir turininga. Joje tik trumpai užsimenama apie šiuolaikinio pasaulio veidą (trans)formuojančias  technologijas. Taip pat trumpai paaiškinama, kad šį veidą įtakos tos šalys, kurių visuomenės matys toliau už savo nosies – technologijų vystymo. E. Truss sako:

As the future comes hurtling toward us, the most important resource any country can boast is not physical, nor technological – but human. … education is the currency of the future.

JK vyriausybei tai nėra tik žodžiai, neremiami jokia konkrečia politika. Jau kuris laikas ši vyriausybė keičia savo švietimo sistemą. Pastaruoju metu paruošta nauja bendrojo ugdymo programa The national curriculum in England: framework document. Kalbėdama apie šią programą, E. Truss sako:

Right at the centre of this new curriculum is maths. Maths is the universal language of the 21st century. Advanced maths – mechanics, modeling, logic, probability – isn’t a minority pursuit, it’s mass market.  

Deja, to nesupranta daugelio valstybių visuomenės. Vis dar manoma, kad matematika yra tik mažos grupelės talentingų, bet niekam nereikalingų, žmonių veikla.

JK vyriausybė ėmėsi konkrečių priemonių išsiaiškinti matematikos svarbą jos kultūrai ir ekonomikai.  Dar prieš dešimtmetį buvo įvertinta, kad maždaug 10% dydžio atlyginimo padidėjimą gauna tie, kas vidurinį mokslą baigia su aukščiausiais pasiekimais matematikoje. Pastaruoju metu pasirodė studija Measuring the Economic Benefits of Mathematical Science Research in the UK, kurioje įvertinta matematikos tyrimį įtaka Jungtinės karalystės ekonomikai. Tai yra ilgo toliau vykdomo tyrimo pirmasis etapas.

Toliau savo kalboje E. Truss aiškina, ką reiškia matematikos mokymo stiprinimas:

So our new, more rigorous primary curriculum focuses on the vital building blocks of maths like arithmetic and fractions, giving children the best possible preparation for more advanced work later.

Tai reiškia, kad loginio samprotavimo tikslumo (angl. rigour) siekiama jau pradiniame ugdyme. Tai daroma atsižvelgiant į sėkmės pavyzdžius Rytų Azijos šalyse. Atsisakoma skaičiuotuvų naudojimo, ankstyvame amžiuje vaikai skatinami laisvai mokėti daugybos lentelę, o su trupmenomis supažindinami nuo 5 metų amžiaus. Dar labiau stiprinamas pagrindinis ugdymas. Siekiama, kad JK moksleiviai galėtų konkuruoti su savo draugais iš Singapore ir Shanghai.  Papildomai finansuojama moksleivių užklasinė matematinė veikla. Taip pat matematikos reikalavimai stiprinami mokant kitus dalykus. Labiausiai radikalūs pakeitimai susiję su viduriniu ugdymu. Siekiama, kad iki 2020 metų matematikos mokytųsi absoliuti dauguma moksleivių iki 18 metų amžiaus.

Pagal E. Truss, stiprinamas ir kitų su matematika susijusių disciplinų mokymas:

We want to make sure that every young person in the country has the opportunity to become fluent in the language of maths – and take that fluency with them into adult life. But we also want children to understand the logic and structure of the digital world.

Jauni žmonės turėtų mokėti ne tik spaudyti mygtukus, bet ir suprasti kompiuterių kalbą – programavimą. Naujoji bendrojo lavinimo programa numato programavimo elementų mokymą nuo penkerių metų amžiaus. Ne mažesni pokyčiai laukia gamtos mokslų mokymo:

So at primary, we want children to get a really solid foundation in the basics of scientific knowledge and language, backed up by more and higher quality practical work and experiments – building on the approaches to science education in high-performing jurisdictions like Singapore and Alberta.

Žymiai giliau moksleiviai bus supažindinami su biologija, chemija ir fizika pagrindiniame ugdyme. Ypatingas dėmesys bus kreipiamas į tokias naujas sritis kaip genetika, genomas, genetinė inžinerija, klimatologija, dietologija. Tuo pačiu bus stiprinamas šių mokslų matematinis turinys.

Su pasauliu vaikai bus supažindinami per dizaino, technologijų ir gamtos mokslų taikymą:

Rigorous design and technology courses will help to inspire the designers and innovators of the future. Not just those working in industries like manufacturing and engineering, but fashion, agriculture, medicine, food technology – almost every career in the 21st century will need these advanced skills.

Kaip minėta, visų šių pakeitimų bendrojo ugdymo Jungtinėje Karalystėje pagrindas yra gilus matematikos supratimas visiems.

Tuo tarpu Lietuvoje kalbama tik apie matematikos brandos egzamino privalomumą, nieko nesakant apie tikrąjį matematikos mokymo turinį ir prasmingumą. Natūralu, kad tokia neapgalvota veikla iššaukė visuomenės alergiją matematikai. Norint vaikus supažindinti su matematika jau mokykloje, dabar teks padėti nemažai pastangų įveikti visuomenės baimę matematikai.

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>